MAJLIS SAMBUTAN HARI RAYA AIDILFITRI 2009

MAJLIS SAMBUTAN HARI RAYA AIDILFITRI 2009
JALINAN UKHUWAH..penduduk Jalan Salak TKJ2 bergambar secara beramai-ramai.

Friday, February 4, 2011

(Gong Xi Fa Cai) - Happy Chinese New Year

AJK dan penduduk Jalan Salak TKJ2 mengucapkan Selamat Tahun Baru kepada penduduk berbangsa Cina di kawasan perumahan Jalan Salak.

Sambutan perayaan yang jatuh pada tarikh 2 dan 3 haribulan Februari 2011 itu disambut oleh masyarakat Cina dengan semangat Tahun Arnab Emas mengikut Kalendar Cina. Bencana banjir yang melanda bandar Kota Tinggi dua hari sebelum perayaan Tahun Baru Cina berkemungkinan menyebabkan sambutan kali ini disambut secara sederhana. Walaubagaimanapun, upacara 'makan besar' yang menjadi tradisi turun-temurun tetap diadakan pada petang 1hb Februari oleh setiap keluarga. Ibu-bapa dan anak-anak berkumpul untuk makan bersama-sama sambil beramah-mesra dalam suasana yang harmoni. Suasana dimeriahkan lagi dengan dentuman mercun dan percikan bunga api pada sebelah malam sebagai acara kemuncak sambutan perayaan tersebut.

AJK Jalan Salak turut mengambil peluang menyumbangkan saguhati berbentuk 'hamper' kepada beberapa keluarga sebagai menghargai sumbangan mereka kepada Persatuan Penduduk Jalan Salak.  Diharapkan agar semangat Tahun Arnab ini akan menambahkan lagi semangat perpaduan serta kerjasama di kalangan kaum Cina dengan bangsa lain yang mendiami kejiranan Jalan Salak.

1 comment:

  1. ..sedih gak tak dapat bagi hamper kat semua jiran bangsa Cina tu..AJK utamakan yang join persatuan je..sbb diorang ni ada bagi sumbangan bulanan..ini tanda penghargaan kat mereka..

    ReplyDelete